Pages

Friday, March 11, 2011

Mobile Robot (Test Sensor)

Setelah lama sibuk dengan kerja lain, akhirnya dapat juga meneruskan hobi suka-suka aku ni.. haha.. akhirnya infrared sensor aku boleh diuji..

 Ni board untuk sensor infrared sensor aku






Ni sambungan LCD, infrared sensor, PIC, dan downloader. Masa ni aku on circuit guna power daripada downloader.



Sambungan kat PIC. Untuk sensor aku sambung kat port A sebab aku guna analog. LCD aku guna port D.


Kalau aku rapatkan sensor ke lantai, nilai dia berkurang. Purata 10.


Ni scematic untuk IR sensor


Senior aku cakap pakai analog lagi senang. Aku pun lebih suka guna analog. Bagi aku guna analog atau digital sama konsep dengan jawab exam soalan subjektif atau objektif. Jawab soalan objektif keputusan dia ada 2 je. Sama ada betul atau salah. Sama ada dpt 1 markah atau 0. Tapi kalau jawab soalan subjektif, kalau point yang kita bagi hampir sama dengan point skema jawapan dah boleh dapat markah. Analog gak kita macam boleh set dia punya sensitiviti sensor tu. Sampai sini dulu. Seterusnya nanti aku nak buat body untuk mobile robot tu pulak.


0 comments:

Post a Comment