Pages

Friday, February 11, 2011

Tukar icon pendrive, hard disk, external hard disk

Hari ni aku nak bagi tau cara2 tukar icon pendrive @ hard disk @ external hard disk seperti gambar di bawah ni:


  


ilmu ni aku dapat daripada kawan aku..



1) mula2 open notepad.. pastu copy dan paste kod kat bawah ni dalam notepad tu:

                              [autorun]
                              Icon =Setting\smiley face.ico


2) save notepad dgn nama autorun.inf.. korang akan dapat file yang macam gambar kat bawah ni:


3) buat 1 folder dengan nama Setting.. cari gambar kegemaran korang.. contoh aku guna gambar smiley face..



buka gambar tu dalam paint.. kemudian save as gambar tu dalm format .bmp 24-bit..



simpan gambar tu dalam folder Setting tadi..

4) buka winrar dan cari balik gambar tu.. rename gambar tu dari "smiley face.bmp" kepada "smiley face.ico"..



  5) akhir sekali copy autorun dan folder Setting tadi dan paste dalam pendrive @ external hard disk.. kemudian remove pendrive @ external hard disk dan connect balik.. kalau untuk local disk paste dan restart balik PC @ laptop..


Nota: nama gambar pada kod dalam notepad mestilah sama dengan
         nama gambar dalam folder Setting tu.. dalam kes ni aku guna
         nama smiley face.. jangan paste dua2 item itu dalam folder lain..

0 comments:

Post a Comment